Sunday, February 22, 2009

semalu ?

Umum semua tahu tentang kewujudan pokok semalu kan ? Untuk itu,apa kata,kita perhalusi lagi pengetahuan kita tentang tumbuhan ini. Tambahan lagi,ia merupakan "ikon" bagi program serikandi kali ini.
Pokok semalu
Nama botani :Mimonasu pudica L.
Nama Famili :Leguminnosae
Namatempatan :Malu-malu,Semalu,Puterimalu,Kembang gajah ,
Rumputrimau,Memalu,Kemuncup,Keman,Duri keman.

Pengenalan spesifikasi tumbuhan dan ciri-cirinya .

Pokok semalu ini terdapat dengan banyak di seluruh negara ,terutamatnya di tepi jalan,di kawasan terbiar dan dikampung.Tumbuhan ini dikenali kerana ia dari jenis yang cepat mengecut apabila menyentuhnya dan mempunyai duri .

Khasiat dan manfaat untuk perubatan

Tumbuhan ini amat sesuai digunakkan untuk mengecut ,menguat dan membersihkan faraj,khususnya selepas bersalin atau haid,ia juga berkhasiat dijadikan mandian dan bukan sebagai minuman .Caranya adalah ambil beberapa batang Pokok semalu termasuk akarnya ,bersihkan ,kemudian masuk kedalam bekas(periuk) yang dimasukkan air kosong bersama sedikit buah manjakani,garam kasar dan asam keping,kemudian rebuskannya.Tunggulah sehingga asam keping itu kembang dan biar airnya suam sedikit.Air semalu ini boleh dibuat air mandian.

Selain itu ,,ia dapat merawat masalah cekang kaki dan tangan yang pesah-pecah kerana dimakan air.Caranya adalah ambil beberapa batang pokok semalu bersama akarnya sekali,campurkan sedikit kapur dan tumbuk sehingga lumat .Seterusnya sapu bahagian yang terkena peyakit tersebut.

Tumbuhan ini dapat mengubati bengkak ,luka dan bisul.Caranya adalah menumbuk daun tersebut bersama kunyit makan(Curcuma domestica)dan kerak-kerak nasi (Terenia polygonaides).Kemudian tampal pada bahagian yang sakit.

Akarnya boleh mengubati sakit buah pinggang ,sebagai pelawas kencing ,sakit perut ,senggugut ,malaria,lelah,tonik,sakit keputihan dan kusta.Air dari batang semalu boleh diminum bagi merawat sakit tekak ,batuk dan deman .Batang dan daun tumbuhan ini boleh ditumbuk dan ditampal pada bahagian yang digigit oleh binatang bisa.

1 comments:

hanimyusra said...

syukran atas info yang amat bermanfaat..

Post a Comment